ideale-klant.jpg

Kiezen is gekozen worden

Als ondernemer werk je natuurlijk het liefst alleen met droomklanten. Toch is de verleiding groot om tegen iedereen maar ‘ja’ te zeggen. Vaak uit angst om omzet mis te lopen. Maar waarom zou je niet kieskeurig zijn? Kiezen voor mensen waar mee het klikt? Misschien heb je ooit wel nagedacht over met welke klanten je wil werken. Maar klopt dit beeld nog? Past die ideale klant van toen nog wel bij jou, jouw bedrijf en de stappen die je wilt zetten?

Kiezen voor een ideale klant, geeft duidelijkheid en focus, waardoor je veel gemakkelijker je sales- en marketingcampagnes kan ontwikkelen EN waardoor je campagnes ontwikkelt die veel beter converteren.

Wie is jouw ideale klant?

Bedenk:

  • Van welke klant krijg jij energie?
  • Van welke klant zou je er wel 10 willen hebben?
  • Van wie word je blij?

Want dit is jouw ideale klant!

 

Hoe goed ken jij jouw ideale klant?

Kruip in de huid van jouw ideale klant. Hoe doe je dat nou? Ik heb 5 tips voor je:

 

  1. Lees alles wat jouw klant leest. Lees dezelfde tijdschrijften, kranten, blogs, nieuwsbrieven. Weet wat actueel is voor hen en met welke onderwerpen ze bezig zijn.
  2. Zoek je klant op. Ga naar bijeenkomsten waar ze zijn, woon seminars bij, welke onderwerpen worden besproken en luister goed naar de vragen die men stelt. Welke onderwerpen staan op de agenda?
  3. Praat met anderen. Praat met andere ondernemers in dezelfde branche of met dezelfde doelgroep. Wat horen zij in hun dagelijkse gesprekken met prospects en klanten? Lees ook blogs van andere ondernemers, over welke onderwerpen wordt veel geschreven?
  4. Analyseer. Bestudeer je website analytics, social media en campagne statistieken. Op welke keywoorden zoekt jouw bezoeker? Welke info wordt het meest gewaardeerd? Welke blogs worden het meest bezocht? Op welke artikelen wordt het meest gereageerd? Welke berichten worden het meest gedeeld?
    Op welke onderwerpen wordt het meest geklikt.
  5. Praat met je klant. Doe persoonlijke interviews met je klant. Focus je op de doelen die je klant wilt bereiken. Welke zaken frustreren hem of haar, waar liggen ze ‘s nachts wakker van, waar worden ze juist heel blij van? Wat zouden ze zelf doen om te bereiken wat ze willen bereiken?